Martin Skolbekken debuterte med flagget på brystet

 

Spiller nr 33 Martin Skolbekken 

Med nr 33 på ryggen var Martin Skolbekken en av fire spillere som fikk sin debut på det norske landslaget i kjelkehockey i mandagens oppgjør mot Slovakia. Dette var den første av tre kamper i en firenasjonalturnering i Italia. Dessverre endte det med 3-6 tap etter at det stod 2-2 etter to perioder.

  • Alltid kjipt å tape kamper, så det preger jo stemningen, men på den andre siden så var dette første match på 10 mnd for mange av de etablerte også. Matchen i seg selv var egentlig ganske jevn frem til siste periode. Litt for mye slurv fra vår side og noen feilvurderinger i visse situasjoner gjorde at vi til slutt tapte kampen. Dessverre ble det ikke noen poeng på men i matchen, men rekka jeg spilte i slapp heller ikke inn noen mål.

Martin forteller at styrken hans ligger i at han er ganske stor og fysisk sterk. Det neste målet er å bygge opp en bra mobilitet i selve kjelka. Han mener selv at han må jobbe med alt, da han ikke er i nærheten av nivået til de beste på laget.

Hvordan kom du i kontakt med kjelkehockey-miljøet?

  • Startet med at jeg ble kontaktet allerede andre dagen nede i Kreta. Det var ikke noe jeg tenkte på da, men så ble jeg kontaktet igjen før sommeren i fjor. Jeg ble da invitert for å se, samt prøve ut hvordan dette funket for meg.

De beste trener 30 timer i uka

Hvor mye har du trent for å komme dit til at du nå har fått debutert på landslaget?

  • Har vært litt varierende med tanke på at det var mye forberedelser til birken i fjor. Har vært på is to dager i uka siden september/oktober, pluss egentrening sammen med fysio. I Runnirinken har jeg hatt ett tett samarbeid med Reino Autio, samt fått et program som jeg skal kjøre av treneren. Det har blitt en del økter, og mer skal det bli, sier en optimistisk Skolbekken.

Landslagsgutta er toppidrettsutøvere og de absolutt beste trener så mange som 30 timer i uka. 24-åringen fra Skogbygda er imponert over alle landslagskollegaene, det er mye vanskeligere enn det kanskje ser ut og ting kan på den minste detalj. Dette er folk som er toppidrettsutøvere, de fortjener masse ros og respekt.

Norge er blant de fem beste nasjonene i verden, men det er et stykke opp til Canada og USA som er de desidert to beste landene i kjelkehockey.

Ser at du er tatt ut i løperrekka. Har det noe med at de kjenner til din mangel av defensive fibre fra fotballbanen?

  • Absolutt, her er det noen som har gjort leksa si og funnet ut at det kva være lurt å holde meg lengst unna eget mål. På fotballbanen bidro jeg defensivt med å vinne hodedueller, men her er det noe som aldri skjer, så da er det fint å sette meg i løperrekka, sier Martin med et smil om munnen.

Med for å lære mest mulig

Han forteller at målsetningen for landslaget er å komme i gang og bli samspilte, samt finne formen. For hans egen del så er målsetningen først og fremst å lære mest mulig.

Hva er ambisjonene med kjelkehockyen?

  • Jeg er såpass fersk i dette og har ikke tatt noen endelig beslutning på om dette er noe jeg kommer til å satse 100% på. Men jeg synes det er morsomt å være med…. Og når konkurranseinstinktet kicker inn så man blir man jo ivrig.
  • Ambisjonene mine holdet jeg litt tilbake, akkurat nå synes jeg det er moro. Det er lærerikt å være en del av en kul gjeng som jeg har masse å lære av, sier Martin Skolbekken avslutningsvis til Nesfotballen.

 

Siste nytt: Tirsdagens landskamp mot Italia endte også med tap. Her noen ord fra facebooksiden til Norges Para Ishockeylandslag

Italia – Norge 3-1 (0-0,2-1,1-0)

En mye bedre forestilling sett med norske øyne, men en god italiensk målvakt og god utnyttelse av sjanser gjør at resultatet ikke ble det vi ønsket. Vi tar med oss det positive og lærer av erfaringene!

Vi begynner å bli lei av å tape, men fokuserer heller på prestasjon fremfor resultat – det er til syvende og sist VM som gjelder og dette er en del av forberedelsene👍

 

Denne artikkelen er sponset av

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg