Jørgen Sveinhaug signerte A-lagskontrakt med LSK

Jørgen Sveinhaug signerte i proffkontrakt med LSK i august 2021 og denne uken signerte han sin første A-lagskontrakt med klubben

19-åringen startet å spille fotball i Hvam før han senere gikk til samarbeidsklubben Team Nes. Han gikk videre til LSK i 2018, hvor han imponerte såpass at han som 15-åring fikk sin debut for rekruttlaget i Norsk Tipping-ligaen. Året etter ble det ytterligere noen kamper for rekruttlaget, før han i 2020 fikk noen kamper på benken i OBOS-ligaen og året etter ble det mange kamper på benken i Eliteserien. Så sent som i november 2022 satt han på benken i årets siste hjemmekamp mot Hamkam.

Sveinhaug har fremdeles til gode å få sin offisielle debut for A-laget til LSK, men har en uoffisiell kamp fra veldighetskampen mot Gjerdrum i september 2021. Keeperen fra Hvam står med en U18-landskamp. Den fikk han borte mot Slovakia 13.november 2021

– Jeg trenger ikke flere julegaver fra Simon Mesfin nå, smiler 19-åringen fornøyd til Romerikes Blad, som skriver om nesbuen i dagens avis

Sveinhaug legger ikke skjul på at den nye kontrakten betyr mye.

– Det er jo veldig gøy. Jeg har jo vært en del av A-lagstroppen i 1,5 år nå, men det er veldig fint og stort å få det på papiret også og føle at jeg er en del av de store gutta sånn på ordentlig

– Jeg har ikke fått spille noe ennå, men håper at det kommer i løpet av neste sesong. Hvis ikke får jeg bare smøre meg med tålmodighet. Det er uansett en tillitserklæring å få denne kontrakten nå og absolutt en trygghet i det også, sier han og legger til:

Hva er målene dine i karrieren da?

– Man har jo noen ulike mål, noen er realistiske og noen litt mer hårete. Men sånn først og fremst nå så er det jo å få debuten på Åråsen, og etter hvert spille fast. Og skulle jeg få til det så ville det vært veldig stort for meg, sier han.

LSK skriver følgende på sin hjemmeside:

– Det er veldig gøy! Jeg har jo håpet dette siden jeg signerte første kontrakten her. Det er jo klubben i mitt hjerte, sier Sveinhaug.

Keepertalentet har signert en to årskontrakt, og han har tydelig blitt inspirert av veien Mads Hedenstad Christiansen har gått i LSK.

– Målet er jo ta litt samme rute som Mads, og kunne gå hele veien i Lillestrøm og en dag være fast første-keeper ute på Åråsen. Men det er fortsatt et stykke dit, så det er mye som gjøres, forteller Sveinhaug.

Sportssjef Simon Mesfin skryter av utviklingen Sveinhaug har hatt så langt i LSK.

– Han har hatt en fin utvikling. Han er per dags dato vår tredje keeper og kommer fra akademiet. Nå er han permanent tatt opp i A-troppen og fått en A-lagskontrakt. Det viser jo igjen at vi kan utvikle egenutviklede spillere opp til A-troppen. Så skal vi peile ut veien videre sammen med Jørgen om hvordan vi skal utvikle han videre som keeper. Da er det naturlig å tro at det er aktuelt med utlån, men per i dag så starter vi sesongen med tre keepere, sier Simon Mesfin.

 

 

Denne artikkelen er sponset av

Er du ute etter en fotballopplevelse i England, Spania eller Italia, ja da er Matchday stedet å kontakte.

De er også gode på treningsleirer. Trykk på logoen og sjekk ut

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg