Intervju med Haybat Hacham, bygdas eneste landslagsspiller i strandfotball (Beach Soccer)

God på flere arenaer

Haybat liker å utfordre seg selv, og har i tillegg til å spille vanlig fotball og nå strandfotball(Beach Soccer), også spilt futsal på øverste nivå og vært aktuell for landslaget også der.

Han elsker å spille fotball og har allerede rukket å spille både A-,B- og C-fotball for FUVO i 2018. Han har passert 50 A-kamper og ble i 2010 kåret til Årets Publikumspiller i FUVO og Årets Spiller av avisen Raumnes.

 29-åringen er til vanlig å finne mellom stengene, men er ikke helt borte når det gjelder å score mål, for når han trer på seg drakta på C-laget til FUVO, så er det som spiss. 2014 endte han sågar opp som toppscorer.

Passert 50 A-kamper for FUVO, nærmer seg 20 landskamper for Norge

Hvordan er det å være tilbake i landslagsvarmen etter flere år ute?

  • Dette betyr veldig mye for meg. Jeg var 2 år i Jordan hvor jeg ikke fikk lov til å spille organisert fotball. Da jeg kom tilbake til Norge hadde jeg som mål å komme tilbake i form, og siden hjemkomsten i mars har jeg vært aktiv med FUVO på treninger og spilt A-,B. og C-fotball. I tillegg har jeg trent sandfotball.  I gjennomsnitt har jeg hatt 7 økter i uken siden returen til Norge i mars. Derfor betydde det ekstra mye for meg å lykkes med å spille noen A-kamper for FUVO og at jeg klarte å spille meg inn igjen på landslaget i sandfotball.

Har møtt tidenes beste strandfotballspiller

Haybat Hacham forteller videre at Henrik Salveson (eks Sogndal) er lagets største profil, men at resten av landslaget i all hovedsak består av spillere som nå kun satser på Sandfotball. Den største stjernen han har møtt er den Portugisiske verdensstjernen Madjer. Han har scoret over 1000 mål i internasjonale kamper og har blitt kåret til Årets spiller i verden flere ganger. Rett og slett tidenes beste strandfotballspiller.

  • De andre på laget har spilt mot Frankrike og Eric Cantona, men den kampen ble dessverre jeg ikke tatt ut til.

Drømmer om VM-spill

29-åringen sier til Nesfotballen at hans ambisjon er å representere Norge i Sandfotball-VM og etablere seg som en av de mest offensive keeperne i Europa.

Målsetningen til det Norske landslaget er å rykke opp til elitserien (A-divisjonen). Systemet i Europa er bygget slik at de 8 beste spiller A-serie. 1.plassen blir kåret til Europamester, mens siste plassen må spille Promotion finales. Resten av Europa spiller kvalik der det er kun 7 lag som kvalifiserer seg til Promotion finales. (Ett lag fra A og 7 lag fra resten av Europa spiller Promotion finales. (Kun vinner rykker opp til A-serien). Så målet til Norge er å spille i A-serien.

Er det stor forskjell på nivået på det Norske landslaget kontra de beste landene i verden?

  • Må innrømme at det er stor forskjell mellom topp 5 i verden og oss. Rekrutteringen har vært en kjempeutfordring i Norge. Dessuten har vi ikke hatt en bane med offisiell størrelse å trene på. Det fikk vi først bygget av Oslo Kommune for 2 uker siden, og det gjenspeiles i resultater på de 2 første kampene vi har spilt.

Norge er i følge de offisielle listene rangert som nr 52 i verden og 21 i europa

Viktig med rutine og erfaring

Synes å lese på fødselsdatoen til en del av de norske spillerne at det er et ?voksent? lag. Er det sånn blant alle landene?

  • I sandfotball handler mye om rutine og erfaring. Dessuten så spiller landene få kamper i løpet av et år slik at det blir vanskelig å rekruttere. Jeg vil tippe at de fleste land i verden har en gjennomsnittsalder på kanskje 30 år. Andorra valgte å stille med et veldig ungt lag i årets kvalik og det fikk de merke med store tap mot oss og Bulgaria. Men jeg tror det vil være sunt for dem i fremtiden.

Hva er det største du har opplevd på strandfotballbanen?

  • Jeg må si at det største jeg har opplevd på en strandfotballbane skjedde i dag(lørdag) da jeg scoret mitt første internasjonale mål. I tillegg så ser det ut til at vi kvalifiserer oss til Promotion finales som finner sted i Sardinia i september, sier en stolt Hayabat Hacham til Nesfotballen.   

Her er Haybat Hacham i aksjon for FUVO i sin største opplevelse fra “vanlig” fotball. Cupkampen mot LSK i 2011. 

 

 

Denne artikkelen er sponset av 

 

#Strandfotball #Landslaget #Norge #Landskamp #HaybatHacham #FUVO 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg