Amund Grøndal Jansen tok sin første proffseier

 ZLM Tour i Nederland er siste oppkjøring for Jumbo-Visma foran Tour de France. Dylan Groenewegen spurtet hjem de to første etappene og dag tre – som ble betegnet som dronningetappen, ble lørdag vunnet av Amund Grøndahl Jansen.

Romerikingen satt i en gruppe med lagkompis Mike Teunissen, Bas van der Kooij, Mads Würtz Schmidt, Maurits Lammertink, Jan Bakelants, Jelle Wallays, Jasper De Buyst, Huub Duijn og Dmitrij Peyskens da beskjeden kom om at de siste 10 kilometerne av løypa ble kansellert.

– Jeg var den sterkeste i løpet her i dag, sier 25-åringen.

Feltet befant seg da 12 kilometer fra den opprinnelige målstreken, og nordmannen agerte hurtig og angrep kilometeren unna mål. Lagkamerat Teunissen passet på å slippe en luke bakover til tredjemann i bruddet, og ingen av dem maktet å komme seg opp til 25-åringen fra Nes på Romerike igjen.

– Det var et veldig fint løp fram til finalen. Vi fikk beskjed om at det ble kortet inn med relativt kort vei igjen til målgang ved neste passering fra der vi satt. Da ble det full finale på et litt uventet tidspunkt. Det var litt bismak etter en veldig fin etappe i et typisk Amstel Gold Race-terreng. Det er synd at det avgjøres slik, men slik er det av og til, sier Amund Grøndahl Jansen til procycling.no.

– Hvem tror du hadde vunnet om dere hadde kjørt 10 kilometer til?

– Det var fortsatt løp, så jeg måtte jo prøve å vinne. Jeg tror nok også at jeg hadde vunnet, uansett målgang. Jeg satt sammen med Mike (Teunissen) i den første gruppa og vi var de to sterkeste. Han skulle satse på en eventuell spurt og jeg skulle angripe. Jeg kjørte vekk fordi jeg var den sterkeste og satt der med gode bein, det er ikke sånn at de lot meg gå med én kilometer igjen fordi de ønsket å gi meg den seieren, humrer romerikingen.

PS: Seieren i ZLM Tour var Grøndahl Jansens første proffseier etter overgangen fra Joker-laget i 2016. Tidligere har han også vunnet ZLM Roompot Tour sammenlagt som U23-rytter. Han har også sammenlagtseier fra  Tour de Gironde og etappeseier fra Tour de l’Avenir.

 

Les hele artikkelen til procycling her. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg