Del 2. Intervju med Patrick Haugen Veisten

Vi har tatt en prat med Patrick Haugen Veisten og hørt hvordan han vil oppsummere året sesong.

Du har hat en god sesong som dessverre ble noe kortere enn både du og resten av verden hadde forestilt seg. Hva er grunnen til at du har «funnet tilbake» til den gode formen du hadde for et par år siden?

  • Store deler av grunnen var fordi jeg prøvde å gjøre det litt lettere for meg selv med tankegangen og hvilke arbeidsoppgaver jeg skulle jobbe med. Unngå at det ble for mye og for nytt hver trening. Utstyret spilte også en stor rolle ettersom at det ble litt forandringer i støvler og skimodell som passet bedre, forklarer Haugen Veisten til Nesfotballen.

Nådde delmålene

Han forteller at Pre-season var ganske tøff ettersom vær og snøforhold var dårlige, men det er sånt man ikke får gjort noe med. Men det gjorde sitt til at han var veldig usikker på sin egen form inn mot sesongen. Heldigvis var den bedre enn han fryktet.

  • Rennsesongen startet bra med 11. og 15.plass i Europacuprennene i Trysil, etterfulgt av noen FIS-seiere. Etter det var det solide resultater i Europacupprenene og mye bra kjøring på trening, så jeg si at denne sesongen har vært min beste foreløpig ettersom at jeg klarte noen av delmålene mine med europacup pall og world cup start igjen

 

Når du er inne på world cup start. Hvordan var følelsen av endelig får sjansen igjen i verdenscupen?

  • Det var en utrolig følelse og så klart ett av delmålene mint. Denne gangen også fordi det var fordi jeg hadde prestert bra i Europacupen. Det var rett og slett digg. Jeg hadde trenig med landslaget før WC hvor jeg fikk vist at jeg var rask og holdt følge med de beste, men på selve renndagen så gikk det ikke veien i det hele tatt. Forholdene var vanskelige og det var en lang løype, så det ble jo en utfordring. Er svært lite fornøyd med hvordan jeg kjørte der fordi det var så langt ifra hva jeg er god for, men nå er det gjort, så da får man bare ta lærdom av det. Uansett var det gøy å kunne starte igjen, sier stolt alpinist fra Neskollen.

Må ut med kr 90 000,- av egen lomme

25-åringen kan fortelle at han i løpet av året har ca 200 reisedøgn at det koster å drive toppidrett i alpint. Han for sier at han var heldig som fikk en god deal med Snøløaget hvor han slapp å betale treningsavgiften som var en stor faktor for at han kunne fortsette 1 år til sammen med hjelp av private sponsorer som Estate Media og Melby Auto. Til sammen utgjør disse to en sponsorinntekt på kr 50 000,- til sammen. Dette er sponsorer han setter veldig pris på ettersom at de ikke bare ser på resultater, men også verdier en person har. Disse var også med meg da han hadde noen tøffe sesonger, noe han setter umåtelig stor pris på. Men det er på langt nær nok til å dekke alle kostnadene. 200 reisedøgn i Europa og utstyr gjør sitt til at han selv må bruke opp mot kr 90 000,- fra egen lomme.

Hva skal til for å kunne ta ytterligere et steg?

  • Først og fremst jobbe mer mentalt for å bli sterkere der, men også være flink til å se hva jeg selv trenger å jobbe teknisk og finne ut hvilken måte jeg skal utføre det på som funker best for min egen del.

Hvilken seier/prestasjon setter du høyest denne sesongen og så langt i din karriere?

  • Vil nok sette 3.plassen i Europacuprennet som høyest i karrieren så langt. Man vil jo alltid komme på pallen, så det var deilige å få den selv om det tok litt tid.

Tenkte å avslutte med å høre hva målsetningen for neste sesong er og hva er drømmen en gang i fremtiden?

  • Målsetningen for neste sesong er å komme topp 3 i Europacupen, ta en seier i et europacuprenn og ta nye poeng i World cup, Kanskje også klare å komme topp 30 på starting list, det hadde vært helt sjukt. Drømmen er å kjempe om pallplasser i WC og medaljer i mesterskap, forteller Patrick Haugen Veisten avslutningsvis til Nesfotballen.

Denne artikkelen er sponset av

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg