Intervju med FUVO-dommer Emily Bull

De fleste av oss har på ett eller annet tidspunkt spilt fotball. Ja, til og med dømt en 6-års kamp, men sjelden har tanken om å bli dommer dukket opp. Vi har tatt prat med det vi tror er bygdas eneste jentedommer. Hun er 16 år, heter Emily Bull og dømmer for FUVO.

Fotballdømming gir meg selvtillit

Det store spørsmålet alle stiller seg er: Hvorfor valgte du å starte som dommer når du veit at du sjelden får ros, men mye kjeft ?

  • Fordi for meg hjelper dømming mye på det mentale og fysiske. Det å bestemme gir meg stor selvtillit. I tillegg er det bra på CV min. Det er også en fin måte å holde seg i aktivitet.

Emily forteller at hun startet som klubbdommer da hun var 12-13 år, men at hun allerede som ung jente likte å være den som bestemte. Det å være leder har falt naturlig for henne, og det å kunne bestemme over alle på banen er noe hun liker. Samtidig er det fin måte å tjene litt lommepenger på.

  • Men etter hvert som jeg ble mer og mer aktiv, så fant jeg ut at jeg ikke gjorde det for penger lenger. Det er bare gøy 😊

Hun har ikke lagt fotballskoene helt på hylla, bare nesten. Når de trenger en ekstra, så stiller hun opp.

  • Jeg spilte fotball for å holde meg i form og for det sosiale. Mange dommere starter også med å spille, men så blir de skadet og må slutte. Da velger flere å starte med dømming i stedet. Jeg har alltid synes dømming har vært mer interessant enn å spille selv. Men det var/er moro å spille også, bare enda mer gøy å dømme.

Drømmer om å dømme i OL

16-åringen har vært heldig og frem til nå har hun til gode å opplvene noen skikkelig kjipe ting som dommer. Derimot har hun hatt mange gode opplevelser. Det beste hun veit å er dømme barn og se den gleden de har ved å spille fotball. Unge frøken Bull er en bestemt dame som synes det beste med å dømme er å kunne bestemme, men også veilede spillerne.

  • Årets målsetning er å bli en bra dommeransvarlig, men en dag håper jeg å kunne dømme i OL. Jeg er fremdeles ung og har lyst å drive med dette i flere år. Men alt kommer an på den fremtiden som ligger foran meg og jobbmulighetene mine som dommer.

Hva vil du si er din beste egenskap som dommer?

  • Jeg er ikke sikker, men tror jeg er ganske flink gjennomsnittlig dommer.

Hva er best/verst å dømme gutter eller jenter?

  • Jeg personlig liker å dømme jenter, men gutter er nesten like gøy

Fin måte å holde formen ved like, samt tjene litt ekstra lommepenger

Det er mange regler å forholde seg til som dommer og mange tolker regelene forskjellig. Emily sier til Nesfotballen at alle reglene er noe man må kunne i hodet, men den alle tenker mest på er offside. Spesielt synes hun det er en utfordring når hun er ikke har med seg noen hjelp på sidelinjene.

Det å være dommer gir god trening samtidig som man kan få litt lommepenger.16-åringen sier at hun i alle fall har tjent mer enn Kr 3000, men alt går ut på hvor ofte du vil dømme. Noen velger en dag i uka, mens andre tar på seg mange oppdrag. Det er det som er det fine, man bestemmer (nesten) selv hvor mye man vil dømme/tjene.

Avslutningsvis sier bygdas eneste jentedommer at hun hele tiden prøver å få flere til å dømme, men mange sier at de ikke tørr, noe hun også respekterer.

  • Jeg prøver alltid å gjøre sånn at dømming høres gøy ut og at det er kjempegøy å dømme. Så får jeg bare håpe at jeg klarer å få med meg noen til. Det er faktisk gøy, det er ikke bare noe jeg sier.
  • Det som er viktig med å dømme er at ikke bare er du sjefen over banen, men du får muligheten til å hjelpe spillerne. Jeg håper at flere ønsker å dømme og spesielt er jeg opptatt at enda flere jenter tar på seg den fine svarte dommerdrakta og dømmer fotball. Dømming er gøy, sier en dommergal Emily Bull til Nesfotballen

Siden vi hadde praten for ca en uke siden, har Emily rukket å få med seg flere jenter fra 17-årslaget til å dømme yngres kamper på FUVO. Vi tar av oss hatten og heier på Emily og jentedommerne i FUVO

 

 

Denne artikkelen er sponset av

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg