Intervju med Kent Håvard Eriksen

Kent Håvard Eriksen i FUVO-drakt i møte med LSK tilbake i 2011

Du startet din fotballkarriere i Skarnes, men spilte dine første seniorkamper i Sander som 18 åring i 2009, før du flyttet til England og spill for Bournemouth i Wesex Football league. Der gjorde du det relativt bra med 16 mål på 14 kamper, men det ble med en sesong. Var det noen interesse fra andre engelske klubber og spilte du med noen eller møtte du noen som senere ble veldig gode?

  • Det var litt interesse fra klubber som Poole Town og Wimborne Town F.C og Bournemouth F.C ønsket meg videre. Ettersom jeg var der pga at jeg tok deler av lærlingertiden min der nede så måtte jeg hjemme og fullføre den. Jeg spilte med spillere som Max Cream, som har spilt 2 Bundesliga for SV Meppen, og har kamper for Dunfermline Athletic i skotsk premier League. Jeg spilte også med flere spillere med kamper for AFC Bournemouth i League 2.

Naturlig å velge FUVO

I stedet valgte du å ta kontakt med FUVO og spill i 3.divisjon før 2011-sesongen. Det var et ”lykkelig”, men kortvarig ekteskap, som dessverre kun varte i ett år. Hvorfor valgte du FUVO og hvordan ble det tatt i mot av klubb og spillere?

  • Det var naturlig å velge FUVO når jeg kom tilbake fra England, jeg var fortsatt lærling og ønsket gå til en klubb som satset litt mer og hadde flotte fasiliteter. Da var også Flisa og Nybergsund på banen, mange ble nok skuffet i Sander da jeg ikke kom tilbake dit. Jeg trivdes meget godt i FUVO, en klubb som dyrker det sosiale for å skape en god lagfølelse og prestasjonskultur. Litt som vi gjør i LSK. Jeg ble tatt godt i mot i FUVO og hadde ett flott år der.
  • Det var ikke noe tvil om at det var gode spillere i FUVO da jeg spilte, Ole Georg Finstad hadde fortsatt masse kvalitet å bidra med, i tillegg hadde vi tekniske spillere som Ørjan Heiberg og litt rutine i Vidar Byfuglien og punch spillere som Christopher Lundhaug og Dagfinn Korbøl. I tillegg kom det opp unge talenter som Martin Skolbekken som var lokal ungutt. Jeg vil heller dra frem kollektive enn enkeltspillere da jeg synes det var det som gjorde oss gode på den tiden og som vi vil se blir viktig i fremtidens fotball

Du banka inn 29 mål på 24 kamper og med det ble det forholdsvis stor interesse fra andre klubber. Du var allikevel en god stund i tenkeboksen da Elverum, som på den tiden spilte i 2.divisjon, tok kontakt. Var det et vanskelig valg eller var du klar på å forlate FUVO etter kun en sesong?

  • Å forlate FUVO etter en sesong var jo selvsagt overraskende men samtidig helt riktig slik som karrieren skøyt fart. Man må ta muligheten da den kommer.

Hva tok du med deg av erfaring fra FUVO-tiden som du tok med deg videre i din videre ferd som resulterte i at du gikk fra 3.divisjonsspill FUVO i 2011 til Tippeligaspill for Sandnes Ulf 2014?

  • Erfaringene fra FUVO jeg tok med meg var å ha det gøy med fotball, noe jeg mistet litt i de siste sesongene for Sandnes tross gode personlige prestasjoner. Den gleden har jeg funnet tilbake tross litt fartsdumper i vinter med kroppen.

Etter din første sesong i Elverum var du på prøvespill i Polen. Hvor nærme var du en kontrakt?

  • Jeg var på prøvespill i Bytovia Bytow først, der fikk jeg kontrakt men jeg valgte det safe. Senere trente jeg med Lechia Gdansk, det var stort husker jeg men det ble aldri noe kontraktforslag derfra.

Ble med nesten overgang til Bodø/Glimt i 2017 og Haugesund i 2019

Etter flere gode år i Sandnes Ulf kom Bodø/Glimt med et tilbud på kr 2 millioner sommeren 2017. Når man nå sitter med fasiten i hånden og ser på hvilken ferd Bodø/Glimt har hatt de siste sesongene. Var det til slutt du eller klubben som takket nei, og er det noe du angrer på i dag?

  • At Sandnes Ulf valgte stoppe overgangen til Glimt var ett tungt slag i trynet, da jeg og Kona hadde omtrent pakket kofferten. Men Sandnes Ulv mente det var større sjans for opprykk ved å ikke selge. Senere kom FK Haugesund på banen vinteren 2019. men da ble det også nei. Men da var jeg mentalt forberedt på ett nei tross at Sandnes Ulf lovte meg overgang etter glimtovergangen gikk i vasken.

Før årets sesong så ble det for noen en overraskende overgang til LSK og en ny mulighet til å spille på øverste nivå i Norge. Hva tenkte du da LSK tok kontakt og hvordan føler du at du har kommet i gang med årets sesong?

  • Det var utrolig kjekt at jeg endelig kunne komme til en eliteserieklubb igjen og attpåtil LSK som er en historisk stor klubb og nærme hjemstedet Skarnes. Jeg har dessverre ikke spilt så mye som jeg skulle ønske, men jeg fikk ett setback i vinter med mye løping og lite spising som resulterte i at jeg ble satt en del tilbake .Nå er imidlertid i en prosess hvor jeg bygger meg opp igjen.
  • Det skal også sies at jeg nå har sittet på benken i ett lag og bak en spiss som presterer svært godt.  Heldigvis er LSK tålmodig med meg og hjelper meg godt på veien mot å få bort løperkroppen og fotball kroppen tilbake.

Ti år senere skal du sitte i motstandergarderoben og skal møte klubben du ”slo igjennom hos” Hva husker du fra da du som FUVO-spiller møtte LSK i 2011?

  • Jeg husker det var stort å møte LSK som FUVO spiller, og jeg synes vi ikke var så Hakkende dårlige heller mot de da. Cupen er noe stort og ekstra for breddeklubbene og en kjekk muligheten for eliteklubbene å være med på å bygge opp under, selv om disse kampene alltid er ekle for oss som har alt å tape.

Fra det FUVO-laget du spilte på i 2011 så er det kun Andre Thomsen og Stian Westerheim igjen. Begge disse vil du med stor sikkerhet få nok å gjøre med under lørdagens oppgjør. Hva er dine tanker om kampen?

  • Jeg tror det er en kamp som blir viktig for oss å diktere tempo, og desto lenger det tar før vi scorer desto mer energi får FUVO. Derfor håper og tror vi at vi skal få luften ut av FUVO ballongen tidligst mulig, men senker vi oss noen prosent blir det tungt. Vi har en gjeng unggutter jeg håper ønsker bite fra seg og så får vi mer rutinerte gå foran meg ett godt eksempel.
  • Jeg gleder meg til å se kjente fjes igjen og tråkke på matten jeg spilte ett av mine beste år som unggutt. Denne gangen så er det som LSK spiller med min Kone og 2 barn på tribunen som heier meg frem mens de nyter en av de beste vaflene man får tak i. Så håper jeg det lages en ekstra seiersvaffel til meg som ligger og venter i garderoben etter kampen, avslutter en smilende Kent Håvard Eriksen avslutningsvis til Nesfotballen.

 

 

Kent Håvard Eriksen  Født 29.05.1991 Kamper Mål
Debut kamp NM kv1r.06.04.11  Flisbyen (B 6-2)  
Første mål NM kv1r.06.04.11  Flisbyen (B 6-2)  
Totalt kamper 24 Totalt 29 mål
2011 24 28+ 1NM

Goalgetter av rang som startet sin karriere i Sander, men som kom fra en Engelsk amatørklubb til FUVO. Dunket inn mål for FUVO og ble hentet til Elverum, hvor han fortsatte å banke inn mål i både 2. og Adeccoligaen(1.div). Så gikk veien videre til Sandnes Ulf hvor han fikk med seg tosifret antall kamper i Tippeligaen. Det ble med kun en sesong oppe blant de beste, men Kent Håvard har senere vært en av profilene i Adeccoligaen. Sommeren 2017 bydde Bodø/Glimt 2 millioner for han, men klubben sa nei.  I FUVO debuterte han med scoring, og avsluttet sesongen med å bli Toppscorer, Årets Spiller og Årets Publikumspiller. På toppen av det ble han kåret til FUVOs beste av avisen Raumnes. Fikk ny sjanse i toppserien i 2021, da LSK hentet han fra Sandes Ulf.

Denne artikkelen er sponset av

Fjelds FM mat

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg