Patrick Haugen Veisten trenger sponsorer for å nå alpindrømmen

Patrick Haugen Veisten håper å få inn rundt kr 100 000,-

Nesbuen Patrick Haugen Veisten drømmer om å representere Norge i et OL eller VM, men for å nå drømmen er han avhengig av at sponsorer er med på finansiere veien dit. Etter flere år på Europacuplandslaget, har han de siste årene stått utenfor.

Han forteller til Nesfotballen at den totale kostnaden med alt av reiser, overnattinger, utstyr og mat kommer på rundt 200 000 kroner i løpet av ett år.

  • Hvert samlingsdøgn koster ca 1000 kroner og vi har bortimot 200++ reisedøgn i løpet av ett år. Jeg er heldig og har utstyrssponsor som gjør sitt til at man kan legge litt ekstra i reiser og trening. For å kunne satse 100% videre håper jeg å få inn rundt  kr 100 000,-

Gjorde comeback i verdenscupen i fjor

Patrick Haugen Veisten debuterte i verdenscupen som 21-åring i oktober 2016 og tok steg for steg de neste to sesongene. Hadde en liten nedtur i 2017/81-sesongen, som resulterte i at han ble vraket fra Europacuplaget. Året etter vant han ett FIS-renn og var seks ganger på pallen. Det var imidlertid bare begynnelsen på hva som var i vente.

Det var en revansjesugen Patrick Haugen Veisten som før 2019/20-sesongen i en alder av 25 år, ville vise Norge at han fremdeles har noe å by på. Han la ned hundrevis med treningstimer for å være best mulig forberedt før sesongstart.

Sesongen skulle vise seg å bli den beste i hans karriere. Han vant fire av seks FIS-renn, kom på tredje plass en gang og kom ikke i mål i det siste. I Europacuprennene viste han stor stabilitet og var stort sett bankers inne blant topp 15..

8.februar i år kjørte han inn til en meget sterk 3.plass i storslalåmrennet i Europacuprennet som fant sted Berchtesgaden i Tyskland. Flere av løperne han slo, har gode plasseringer i verdenscupen. Dermed var en ny barriere brutt. Han var i storform da han tre uker senere fikk sjansen i verdenscuprennet i storslalåm i Hinterstoder i Østerrike. Dessverre slo nervene inn og en meget skuffet nesbu måtte nøye seg med 55.plass. Dessverre var dette sesongens siste renn, da covid 19 slo inn og stoppet resten av sesongen. Uansett, så har Patrick Haugen Veisten fått bevist for seg selv alle andre at han har noe å gjøre i alpinsirkuset.

Koronaen lærte han å bli kreativ

Forbredelsene til sesongen 1920/21 er allerede i gang. Vi har tatt en liten prat med 25-åringen fra Neskollen for å høre hvordan han ligger an.

Hvor mange treningstimer legger du ned i løpet av en uke?

  • Ligger på 18-20 timer i løpet av en uke. Kommer litt an på hvor mye jeg jobber den uken også, men prøver å holde dampen oppe med to økter om dagen.

Oppladningen til årets sesong har ikke vært av den normale sorten. Hvordan har det påvirket deg?

  • Det påvirket meg en del i slutten av fjorårssesongen hvor det var viktige renn jeg ikke fikk kjørt, men nå føler jeg det ikke har vært noe stort problem. Jeg fikk et langt avbrekk fra ski og noe generell trening, som jeg tenker kan ha vært greit mor min del. Ettersom treningssentrene også ble stengt ganske tidlig fikk jeg mye tid til å fokusere på å være kreativ med treningen og ha bra trening uten masse utstyr. Det var en liten utfordring i seg sel, men jeg føler det har vært positivt og litt bort fra den «typiske» styrketreningen og heller bruke mer egen kroppsvekt og manualer for å styrke de svakere egenskapene mine. Sånn alt i alt har det vært en lærerik periode. Nå er det heldigvis ikke lenge før jeg reiser på første samling på lenge, Jeg er veldig klar for å komme meg på ski igjen og føler at jeg har gjort en bra jobb med treningen, så det blir et sjukt spennende år, sier en optimistisk Patrick Haugen Veisten til Nesfotballen.

Resultater i 2019/20

Verdenscupen (WC): 55 plass (fikk ikke kjøre 2.omgang)

Europacuprenn: 3.plass som best, 5 topp 15 plasseringer

FIS-renn: 4 seire, 5 pallplasser

Norgesmesterskapet: Avlyst

 

Denne artikkelen er sponset av

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg