Tilbakeblikk fra 2012. Ungdoms-OL gull til Andreas Molden

Foto: Liao Yujie

For nesten nøyaktig 7 år siden, mer bestemt 19.januar 2012, gikk Skogbygdingen Andreas Molden til topps i sprinten i ungdoms-OL i Innsbruck.

 

 Feiret OL-gullet med Cola

Andreas Molden fra Nes Ski var suveren i prologen som han vant med 1 ½ sekund ned til nr to. I kvartfinalen ble det seier, det samme i semifinalen, og da det hele skulle avgjøres i finaleløpet var han ustoppelig der også.

– Dette var en sprintløype som passet meg veldig bra, og det var i den siste bakken jeg avgjorde det i hvert heat og i finalen, legger han til.

– Det er helt rått og føles ubeskrivelig. Men jeg har hadde en god følelse i hele dag, sa Andreas Molden.

– Jeg følte jeg ble bedre og bedre for hvert heat. Jeg så meg bakover allerede på vei opp den siste bakken før oppløpet og vurdere å starte jublingen. Men jeg ventet til jeg nærmet meg målstreken for å være helt sikker, sier nesbuen.

Da den da 18-årige OL-vinneren ble spurt hvordan han skulle feire seieren var han mer usikker.

– Jeg vet ikke, har aldri vunnet OL før.

– Ikke drikker jeg alkohol, så da får det vel bli en cola. Ja, jeg tror jeg feirer med cola.

 

La opp to år senere

Etter seieren i ungdoms-OL og junior NM, snakket mange om en ny Petter Northug. Alle trodde dette var starten på en strålende skikarriere, men allerede to år senere, i en alder av 20 år, måtte ha legge pga store ryggproblemer, som startet like i etterkant av OL-gullet.

Ungdoms-OL
Innsbruck, Østerrike – 19. januar 2012

Menn – Sprint finale fri teknikk
1. Andreas Molden, Norge 1:44.1
2. Marius Cebulla, Tyskland +0.6
3. Alexander Selyaninov, Russland +0.9
4. Marcus Ruus, Sverige +2.0
5. Patrick Caldwell, USA +2.9
6. Kentaro Ishikawa, Japan +5.7

Født 7. januar 1994

  • Meritter: Vant Ungdommens Holmenkollrenn fire ganger.
  • Vant sprint i Hovedlandsrennet i 2009.
  • Junior-NM-gull sprint 2011.
  • Ungdoms-OL – Gull sprint 2012

Denne artikkelen er sponset av

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg